Влада активно обговорює проект закону "Про громадські організації"

 

Весь серпень триває хвиля громадських обговорень урядового проекту Закону України "Про громадські організації", що проводять міністерства та обласні адміністрації. Причиною такої уваги органів влади до життя громадських організацій стало доручення Прем’єр-міністра № 45366/2/1-10 від 30.07.2010 року, що зобов’язує органи виконавчої влади обговорити даний законопроект із громадськими радами та іншими зацікавленими інститутами громадянського суспільства та надати пропозиції для вивчення.

Наскільки законопроект "Про громадські організації" (http://www.minjust.gov.ua/0/30977 ) відповідає інтересам громадськості?

За оцінками Українського незалежного центру політичних досліджень та Мережі розвитку європейського права, запропонований Мінюстом законопроект вирішує більшість проблем чинного закону "Про об’єднання громадян", відповідає європейським стандартам, а також очікуванням громадських організацій.

Проект Закону України "Про громадські організації" в редакції Міністерства юстиції України:

Ліквідовує заборону на створення громадських організацій, що діють в ін­те­ресах громади або суспільства. Громадські організації зможуть захищати права, свободи та інтереси не тільки своїх членів, а й ширшого кола осіб. Громадські організації отримають також право представляти права та інтереси не тільки своїх членів, в тому числі у судах та у відносинах із органами державної влади та місцевого самоврядування (ст. 1).

Дозволяє юридичним особам створювати громадські організації. Жителі міста зможуть створити спільно з місцевим підприємством організацію, яка буде займатися благоустроєм, а бізнес-компанії нарешті зможуть об’єднуватися в бізнес-асоціації підприємств, а не їх директорів (ст. 1).

Ліквідовує територіальні статуси громадських організацій та надає всім легалізованим громадським організаціям право діяти на всій території країни (ч. 2 ст. 4). Громадські організації, легалізовані шляхом державної реєстрації, зможуть отримати статус "всеукраїнських" у добровільному порядку (ст. 19). При цьому вже зареєстровані всеукраїнські організації не муситимуть проходити перереєстрацію.

Спрощує порядок легалізації громадських організацій та внесення змін до установчих документів. Легалізацію громадських організацій здійснюватимуть територіальні органи Міністерства юстиції за місцезнаходженням органу управління
(у разі легалізації шляхом державної реєстрації) або місцем проживання одного із засновників (у разі легалізації шляхом повідомлення про заснування) протягом 10 днів (ч. 3 ст.13; ч. 1, ч. 5, ст. 14). Подвійна реєстрація громадських організацій ліквідовується. Крім того, встановлюється вичерпний перелік підстав для відмови у легалізації громадських організацій (ст. 17).

Закріплює право громадських організацій на участь в управлінні державними справами, зокрема: звертатися до органів державної влади і місцевого самоврядування та отримувати від них необхідну інформацію; брати участь у розробці проектів нормативно-правових актів та інших рішень органів державної влади та місцевого самоврядування; делегувати своїх представників до складу консультативно-дорадчих органів при органах влади; проводити громадську експертизу діяльності органів виконавчої влади (ч. 1, ст. 22). Наразі ці права громадських організацій закріплені підзаконними нормативно-правовими актами, які можуть бути легко скасовані.

Надає громадським організаціям право здійснювати господарську діяльність без мети отримання прибутку для виконання своїх статутних завдань і цілей без створення окремої юридичної особи (ст. 24).

В той же час, деякі норми законопроекту потребують доопрацювання. Здебільшого це норми технічного характеру, які не створюють значних перешкод для утворення та діяльності громадських організацій. Зокрема, доцільно уточнити вимоги до найменування громадських організацій; дати чіткий перелік відомостей про склад утворених органів управління громадської організації та спілки громадських організацій, які подаються для державної реєстрації громадської організації (спілки громадських організацій); встановити чітке посилання на Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" для визначення підстав прийняття рішення про примусовий розпуск громадських організацій. Зауваження та пропозиції УНЦПД та Мережі розвитку європейського права до законопроекту "Про громадські організації" дивіться, будь-ласка, у додатку.

Також варто ознайомитися з Звітом про результати проведення громадського обговорення проекту Закону України "Про громадські організації" на сайті Мінюсту (http://www.minjust.gov.ua/0/30934 )

Джерело: УНЦПД

 

Відео

English version